Veelgestelde vragen

Meestgestelde vragen van deze maand

Voor uw gemak houden wij bij welke vragen het meest gesteld worden:

 

A01. Ik wil aansluiten op ZorgMail. Hoe meld ik mij aan?

Aanmelden kan heel eenvoudig via de button DirectAanmelden op onze ZorgMail pagina.
Organisaties in de eerstelijns zorg kunnen online direct het abonnement afsluiten via deze button.
Met tweedelijns zorgverleners, grote instellingen en gemeenten maken wij eerst een afspraak voordat een Zorgmail abonnement wordt afgesloten. Op deze manier kunnen wij passende ZorgMail oplossingen bieden die tegemoet komen aan de specifieke wensen van de gebruikers en passen bij de bestaande IT inrichting bij de organisaties. Direct een afspraak maken? Neem contact met ons op: info@z-netwerken.nl of bel 0345-519567. Of klik op DirectAanmelden en vul het contactformulier verder in. Naar aanleiding van dit formulier nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op om een afspraak te maken.

A06. Ik wil een nieuwe medewerker aanmelden bij ZorgMail.

Extra medewerkers die vallen onder dezelfde praktijk AGB-code kunnen worden aangemeld middels het Zorgmail mutatieformulier.

O01. Wat is het verschil tussen Edifact en Secure E-mail?

Bekijk hier het stroomschema. Een Edifact bericht kan direct worden gekoppeld aan het EPD. Dit type bericht wordt een gestructureerd bericht genoemd en wordt gebruikt voor communicatie tussen informatiesystemen. De meeste Edifact berichten bevatten specifieke informatie over één patiënt, zoals een labuitslag of specialistenbrief. Secure E-mail berichten zijn ongestructureerde berichten. Deze berichten kunnen niet direct worden gekoppeld aan informatiesysteem en worden verzonden/ontvangen via een e-mailprogramma of via webmail. Secure E-mail wordt bijvoorbeeld gebruikt voor intercollegiaal overleg.

O02. Waar vind ik de ZorgMail adressen van andere zorgverleners?

ZorgMail adressen zijn te vinden in het adresboek. Na inloggen kunt u zoeken op naam, AGB-code, postcode enzovoort. Wanneer er meerdere zoektermen worden ingevoerd, staan de meest relevante resultaten bovenaan.
Het volledige adresboek is te raadplegen middels de File API. Na inloggen kiest u de File API documentation. Het A13 EDI bestand bevat het volledige adresboek. Dit adresboek en de andere bestanden worden dagelijks bijgewerkt door VANAD Enovation.

Ondersteuning

O01. Wat is het verschil tussen Edifact en Secure E-mail?

Bekijk hier het stroomschema. Een Edifact bericht kan direct worden gekoppeld aan het EPD. Dit type bericht wordt een gestructureerd bericht genoemd en wordt gebruikt voor communicatie tussen informatiesystemen. De meeste Edifact berichten bevatten specifieke informatie over één patiënt, zoals een labuitslag of specialistenbrief. Secure E-mail berichten zijn ongestructureerde berichten. Deze berichten kunnen niet direct worden gekoppeld aan informatiesysteem en worden verzonden/ontvangen via een e-mailprogramma of via webmail. Secure E-mail wordt bijvoorbeeld gebruikt voor intercollegiaal overleg.

O02. Waar vind ik de ZorgMail adressen van andere zorgverleners?

ZorgMail adressen zijn te vinden in het adresboek. Na inloggen kunt u zoeken op naam, AGB-code, postcode enzovoort. Wanneer er meerdere zoektermen worden ingevoerd, staan de meest relevante resultaten bovenaan. Het volledige adresboek is te raadplegen middels de File API. Na inloggen kiest u de File API documentation. Het A13 EDI bestand bevat het volledige adresboek. Dit adresboek en de andere bestanden worden dagelijks bijgewerkt door VANAD Enovation.

O03. Ik wil inloggen op www.zorgmail.nl, maar ik ben mijn gebruikersnaam/wachtwoord kwijt.

Ga naar de servicedeskpagina en vul het formulier in. De servicedesk neemt zo spoedig mogelijk contact met u op.

O04. Waar kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Wilt u het wachtwoord wijzigen voor ZorgMail? Ga naar uw ZorgMail account en klik op ”Wijzigen wachtwoord”. Wilt u het wachtwoord wijzigen voor de Edifact postbus? Indien er een wachtwoord reset nodig is in verband met een nieuw informatiesysteem, vul dan het ZorgMail mutatieformulier in. Eén van de medewerkers bij het implementatieteam neemt daarna contact met u op. Indien er géén sprake is van een gewijzigd informatiesysteem, neem dan contact op met de servicedesk: Z-Netwerken servicedesk

O05. Hoe kan ik controleren of mijn bericht goed is verzonden via ZorgMail?

U kunt in M.Center bij Archief zien welke berichen zijn verzonden/ontvangen en of deze goed zijn verstuurd. Ga naar uw ZorgMail account, kies M.Center, kies archief, selecteer de periode en klik op zoeken

O06. Kan ik een Secure E-mail bericht direct koppelen aan het EPD?

Nee, een Secure E-mail bericht kan niet direct worden gekoppeld aan het EPD. Een EPD kan alleen gestructureerde edifact berichten ontvangen en verwerken. Secure e-mail is te benaderen via de webmail of door de account te koppelen in Outlook. De handleidingen kunt u hier vinden.

O08. Ik wil mijn Secure E-mail account koppelen aan Outlook.

Uw Secure E-mail kan gekoppeld worden aan Outlook. VANAD Enovation heeft een handleiding gemaakt waarin dit proces stapsgewijs is uitgelegd. Download de handleiding.

O09. Ik ben op zoek naar de handleiding van M.Center.

De handleiding van M.Center kunt u via deze link raadplegen.

O10. Mijn collega heeft een bericht naar mij verzonden, maar deze staat niet bij de ontvangen berichten.

In M.Center wordt de status van ontvangen en verzonden berichten weergegeven. Controleer in M.Center of het bericht is aangekomen. Ga naar M.Center. Staat het bericht in M.Center, ga dan naar het informatiesysteem en haal daar de berichten op. Staat het bericht niet in M.Center, dan heeft uw collega het bericht mogelijk naar uw Secure E-mail adres gestuurd. Ga naar Secure E-mail

O11. Ik heb een nieuwe server en/of ASP leverancier.

Er is een herinstallatie van het ZorgMail account nodig. Geef de wijziging door aan ZorgMail door het ZorgMail mutatieformulier in te vullen.

O12. Ik wil weten of er een storing is.

Ga naar VANAD Enovation voor actuele informatie.

O13. Welke labwaarden kan ik inzien in Lab4Apo?

Ga naar Lab4Apo voor het overzicht van labwaarden die met Lab4Apo kunnen worden ingezien.

O14. Hoe voeg ik nieuwe patiënten toe in Lab4Apo?

Patiënten kunnen via een éénmalige import of één voor één worden toegevoegd. Kijk voor instructies op de Lab4Apo handleiding.

O15. Ik kan niet inloggen in Lab4Apo.

Controleer of de UZI-pas waarmee u wilt inloggen hoort bij de apotheek waarvoor u de gegevens wilt inzien. Gebruikt u de juiste UZI-pas? Neem dan contact op met de servicedesk.

O16. Ik heb een bestand ontvangen via Filetransfer, maar het bestand kan niet worden ingelezen.

Vraag de verzender om het bestand opnieuw te sturen. U kunt daarbij ook vragen of zij het bestand als PDF willen sturen. Blijft het probleem zich voordoen, neem dan contact op met uw HIS leverancier.

O17. Er komen geen berichten meer binnen via ZorgMail Filetransfer.

Is de praktijk AGB-code gelijk gebleven? Neem dan contact op met de servicedesk. Is de praktijk AGB-code gewijzigd? Meld de praktijk met de nieuwe AGB-code dan opnieuw aan bij ZorgMail door middel van het ZorgMail aanmeldformulier en meld de oude praktijk af door het ZorgMail mutatieformulier in te vullen.

O18. Wanneer is er onderhoud gepland bij ZorgMail?

Ga naar VANAD Enovation voor de actuele informatie over gepland onderhoud.

O19. Hoe ga ik aan de slag met ZorgMail Secure E-mail Webmail?

Alle handleidingen rondom het gebruik van Secure E-mail zijn bij de ZorgMail downloads te vinden. Download hier de handleiding van ZorgMail Secure E-mail Webmail.

O20. Waar kan ik een uitleg van ZorgMail gerelateerde termen vinden?

Termen die veel worden gebruikt bij het werken met ZorgMail hebben wij voor u op een rij gezet op de Zorgverbinders Begrippenlijst. Download Begrippenlijst

O21. Hoe kan ik mijn Secure E-mail account activeren?

Om gebruik te kunnen maken van het Secure E-mail adres van ZorgMail moet het adres eerst worden geactiveerd middels een activatiecode. Heeft u geen activatiecode? Neem dan contact op met onze servicedesk via servicedesk@z-netwerken.nl en vermeld daarin uw naam en ZorgMail-adres en/of ZorgMail-postbusnummer. Onze servicedesk neemt dan contact met u op voor de activatiecode. Als ZorgMail abonnee beschikt u over Secure Hosted Mail adres om beveiligd te kunnen e-mailen met andere ZorgMail deelnemers. Met Secure Hosted Mail Premium kunt u zowel binnen als buiten de ZorgMail community om communiceren, bijvoorbeeld met patiënten of met professionals die niet zijn aangesloten op ZorgMail.

Abonnement

A01. Ik wil aansluiten op ZorgMail. Hoe meld ik mij aan?

Aanmelden kan heel eenvoudig via de button DirectAanmelden op onze ZorgMail pagina.
Organisaties in de eerstelijns zorg kunnen online direct het abonnement afsluiten via deze button.
Met tweedelijns zorgverleners, grote instellingen en gemeenten maken wij eerst een afspraak voordat een Zorgmail abonnement wordt afgesloten. Op deze manier kunnen wij passende ZorgMail oplossingen bieden die tegemoet komen aan de specifieke wensen van de gebruikers en passen bij de bestaande IT inrichting bij de organisaties. Direct een afspraak maken? Neem contact met ons op: info@z-netwerken.nl of bel 0345-519567. Of klik op DirectAanmelden en vul het contactformulier verder in. Naar aanleiding van dit formulier nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op om een afspraak te maken.

A02. Ik wil mij aanmelden via de aanmeldwizard, maar er verschijnt een melding dat ik al abonnee ben.

Als deze melding verschijnt en uw praktijk is nog niet aangesloten bij ZorgMail, kies dan voor de optie: ‘Klik hier als u niet kunt aanmelden met uw AGB-code’. Ga daarna verder in de aanmeldwizard.

A03. Ik wil mijn ZorgMail abonnement opzeggen. Wat moet ik doen?

Het ZorgMail abonnement kan worden opgezegd middels het ZorgMail mutatieformulier.

A04. Ik heb een nieuw ZorgMail adres. Moet ik andere zorgverleners hierover informeren?

Wekelijks informeren wij ziekenhuizen, huisartsenposten en laboratoria in de regio welke nieuwe huisartsen/(para-)medici/apotheken zijn aangesloten op ZorgMail en welke ZorgMail adressen zijn beëindigd. Klik hier voor het overzicht van instellingen die door ons per regio worden geïnformeerd over de aan- en afmeldingen.

A05. Waar moet ik een wijziging van praktijk AGB-code doorgeven?

Op het moment dat er een nieuwe praktijk AGB-code is, moet de praktijk met de nieuwe AGB-code opnieuw worden aangemeld bij ZorgMail en de oude praktijk moet worden afgemeld. Ga voor aanmelden naar de aanmeldpagina. Ga voor afmelden naar het ZorgMail mutatieformulier.

A06. Ik wil een nieuwe medewerker aanmelden bij ZorgMail.

Extra medewerkers die vallen onder dezelfde praktijk AGB-code kunnen worden aangemeld middels het Zorgmail mutatieformulier.

A07. Ik wil een medewerker afmelden bij ZorgMail.

Geef de wijziging door aan ZorgMail door het ZorgMail mutatieformulier in te vullen.

A08. Ik wil voor de praktijkondersteuner (POH) een postbus aanvragen.

Praktijkondersteuners kunnen gebruik maken van de praktijkpostbus. Kies in het mutatieformulier voor zorgverlener toevoegen en vul bij naam zorgverlener de naam van de huisartsenpraktijk in. Geef in het opmerkingenveld aan dat het gaat om een praktijkpostbus voor de POH. Ga naar het ZorgMail mutatieformulier.

Factuur

F01. Mijn bankrekeningnummer is gewijzigd, waar kan ik dat doorgeven?

Stuur een e-mail naar debiteuren@z-netwerken.nl en vermeld daarin uw debiteurnummer en organisatienaam. U ontvangt van ons een nieuw machtigingsformulier ter ondertekening.

F02. Ik heb een medewerker afgemeld, maar de naam komt nog voor op de nieuwe factuur.

Wijzigingen die bij ons voor 1 november binnen zijn, kunnen nog worden verwerkt op de nieuwe jaarfactuur. Wijzigingen die later binnenkomen, kunnen niet meer worden verwerkt op de nieuwe factuur. Indien de staffel gelijk blijft, dan is de wijziging niet van invloed op het totaalbedrag.

F03. Er staat een zorgverlener vermeld op de factuur die niet meer werkzaam is in de praktijk.

Afmeldingen en aanmeldingen, binnen één en dezelfde praktijk, kunnen worden doorgegeven via het ZorgMail mutatieformulier.

F04. Op de factuur staat een gewijzigd bankrekeningnummer van Z-Netwerken. Hoe weet ik of dit nummer klopt?

Z-Netwerken heeft een nieuw bankrekeningnummer. Dit is middels een sticker aangegeven op de factuur. Voor vragen over het rekeningnummer, stuur een e-mail naar debiteuren@z-netwerken.nl

F05. Ik wil graag de factuur digitaal ontvangen, kan dat?

Op dit moment worden nog niet alle facturen digitaal verstuurd. Wij verwachten dat dit in de nabije toekomst wordt gerealiseerd. Zodra wij overgaan op digitale facturatie ontvangt u van ons bericht.

F06. Mijn (correspondentie)-adres is gewijzigd, waar kan ik het nieuwe adres doorgeven?

Adreswijzigingen kunt u doorgeven aan ZorgMail door het ZorgMail mutatieformulier in te vullen.

F07. Ik wil graag een kopie van de factuur opvragen voor mijn boekhouding, kan dat?

Stuur een e-mail naar debiteuren@z-netwerken.nl. Vermeld in het onderwerpregel ‘Verzoek kopie factuur’ en vermeld in de mail het factuurnummer. U ontvangt van ons per mail een kopie van de factuur.

F08. Ik heb een praktijk overgenomen, wanneer kan ik de factuur op mijn naam verwachten?

De abonnementskosten voor ZorgMail worden jaarlijks in januari vooruit gefactureerd. Indien u een praktijk heeft overgenomen, en een abonnement heeft aangevraagd op www.zorgmail.nl, dan ontvangt u een factuur voor de eenmalige aansluitkosten. De abonnementskosten voor het lopende jaar zijn reeds gefactureerd in januari aan uw voorganger en worden niet opnieuw aan u doorbelast. In januari van het volgende jaar ontvangt u de factuur voor het jaarabonnement op uw eigen naam.

F09. Ik heb een factuur ontvangen, maar de praktijk bestaat niet meer.

Geef wijzigingen door aan ZorgMail door middel van het ZorgMail mutatieformulier.

Ik wil contact

Heeft u onze pagina met de veelgestelde vragen al bezocht?






Houd mij op de hoogte

Meld u nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Inschrijven

KvK: Z-NetwerkenNederland B.V. dossier 09177500 | Voorwaarden ZorgMail Voorwaarden ZorgMail Eerstelijns zorgverleners Voorwaarden Nederland ICT